Creativitat i maduresa en els relats premiats de dues alumnes de 2n d’ESO de l’institut |ÀUDIO|

28 Jun 2018


Us ho hem vingut explicant aquests dies, dues alumnes de 2n d’ESO de l’Institut Pla de les Moreres han estat premiades entre les millors concursants del certamen de relats de la Fundación Coca-Cola. Lucía Maiorano ha quedat tercera classificada de Catalunya i Gisela Álvarez Quiñones ha quedat en desena posició, cadascuna en el certamen que participava, en llengua catalana i castellana, respectivament. Aquest dijous, Lucia Maiorano ha passat per la Carmanyola acompanyada de les professores Mireia Calderó i M Carmen Bermejo que han acompanyat les dues alumnes en aquest projecte literari


Lucia Maiorano jun18 2-1200El premi ha estat rebut amb sorpresa i molta satisfacció, tant per les alumnes com pel centre que apostava per concórrer, per primera vegada, en aquest certamen. I no és per a menys, perquè hi participaven prop de 4.000 alumnes de tot Catalunya d’un total de 375 centres.

Es tractava d’escriure el relat de manera presencial i amb molta improvisació, ja que el tema no el van conèixer fins el mateix dia del certamen. Els participants de l’institut vilanoví van anar fins a Manresa on van disposar de dues hores per passar aquesta prova literària, en el cas de la Lucía a partir de la fotografia d’uns balcons amb roba estesa i el lema “Aquesta situació és insostenible”.

Sense originalitat no hi ha còpia, aquest és el títol que Lucía Maiorano va donar-li al seu relat, del qual ens avançava l’argument. Dues protagonistes en principi enemigues: Original i Còpia, s’acaben fent amigues.

Per la seva banda, Gisela Álvarez va haver de treballar el seu relat a partir d’un objecte: una caixa petita que semblava una brúixola, però que amagava un codi lingüístic i gramàtic que havia de convertir en material literari. La professora Mari Carmen Bermejo destaca l’encert en l’exposició de sentiments i del món interior de la Gisela, “molt profund”, ens deia.

Les dues alumnes s’han guanyat aquests premis per mèrits. Així ho asseguren les seves professores. Mireia Calderó destaca la creativitat de Lucía Maiorano, mentre que Mari Carmen Bermejo insisteix en la maduresa de Gisela Álvarez.

La participació al concurs ha estat tot un aprenentatge per alumnes i professores. Bermejo explicava, com anècdota, que el dia que van exposar a la classe la possibilitat de participar al certamen, ho va fer amb la lectura d’un dels relats guanyadors de l’any anterior. La reacció dels alumnes va ser de sorpresa, perquè es consideraven incapaços de fer quelcom semblant o del mateix nivell. Però han demostrat capacitat i creativitat.

Tant les alumnes, com les professores, són conscients de la dificultat de fomentar l’hàbit lector entre els joves, i encara més, per tant, una bona expressió escrita. Ens donaven algunes claus per entendre, des de la perspectiva de cadascuna, els motius d’aquesta falta de motivació per la lectura: massa estona amb mòbils i tablets, assenyala la Lucía, perquè sembla que no requereix tant esforç, puntualitzava Calderó, però també la falta d’acompanyament dels pares en la lectura a partir de certa edat.

El premi de la Lucía i la Gisela ha estat motivador per a tota l’aula i esperona a les mestres a continuar treballant en els pilars de la llengua: l’expressió escrita i la comprensió lectora.