Educació i més d’un centenar d’ajuntaments signen el Pacte contra la segregació escolar impulsat pel Síndic

19 Mar 2019
Signatura del pacte contra la segregació per part de l'alcaldessa de Vilanova del Camí, Noemí Trucharte
Moment de la signatura

La sala Auditori del Parlament de Catalunya ha acollit aquest dilluns 18 de març de 2019 l’acte de signatura del Pacte contra la segregació escolar, al qual s’han adherit la majoria d’agents de la comunitat educativa i de l’arc parlamentari i institucional, entre els quals hi ha més de vint-i-cinc entitats de l’àmbit educatiu i la immensa majoria d’ajuntaments de més de 10.000 habitants, com el de Vilanova del Camí

L’acte de signatura ha estat presidit pel conseller d’Educació, Josep Bargalló i pel síndic de greuges, Rafael Ribó, que n’ha estat l’impulsor. El Pacte, pioner a l’Estat espanyol, arriba gairebé dos anys després que el Síndic presentés un doble informe monogràfic sobre aquest fenomen i posés sobre la taula la necessitat d’arribar a un acord i compromís de país per combatre’l. D’ençà de l’any 2017 el Síndic de Greuges ha estat treballant, en col·laboració amb el Departament d’Educació, amb la voluntat de promoure polítiques de lluita contra la segregació escolar des de la corresponsabilitat dels diferents actors que intervenen en l’àmbit educatiu.

Amb aquesta signatura, el Síndic s’ha compromès a coordinar el seguiment del Pacte, conjuntament amb el Departament d’Educació. En aquest sentit, mentre el Pacte estigui vigent, en farà un informe bianual de balanç que es presentarà al Parlament de Catalunya.

El document inclou trenta actuacions i cent vuitanta-nou mesures concretes en nou àmbits que el Departament d’Educació es compromet a implementar, tant com es pugui, durant aquesta legislatura. 

Els ajuntaments que s’han adherit al pacte també assumiran durant els pròxims tres anys l’adopció de les mesures consensuades que pertanyin al seu marc competencial, i també els titulars dels centres concertats. És el cas de l’Ajuntament de Vilanova del Camí que estava representat en aquest acte per l’alcaldessa Noemí Trucharte, i la regidora d’Educació, Eva Vadillo.


Àrea informativa dedicada a les Eleccions Municipals 2019 a Vilanova del Camí



Totes les propostes estan adreçades al conjunt de centres que integren el Servei d’Educació de Catalunya i parteixen de la necessitat d’incrementar el pressupost en educació entorn del 6% del PIB, d’acord amb el que estableix la LEC.

El pacte preveu, entre d’altres, l’aprovació d’un nou decret d’admissió d’alumnat per al curs vinent, amb mesures específiques per combatre la segregació, com ara l’establiment d’una proporció màxima d’alumnat amb necessitats educatives específiques per centres d’una mateixa zona, la limitació de l’escolarització de matrícula viva a centres d’alta complexitat o la creació d’una oficina virtual d’escolarització.

També es preveu promoure garanties de gratuïtat real per a l’alumnat socialment desfavorit i graduar el finançament públic dels centres en funció de la corresponsabilitat en l’escolarització equilibrada d’alumnat

L’acord neix sense tenir el consens absolut del sector

La fotografia a l’escalinata del Parlament després de signar el pacte contra la segregació va tenir absències destacades: d’una banda, dues de les principals organitzacions de la comunitat educativa, la USTEC-STEs (el sindicat amb més representativitat entre els docents) i la federació de famílies més nombrosa (Fapac), i de l’altra, tres partits polítics, la CUP, el PP i Ciutadans, que per diferents motius s’han despenjat d’aquest acord que neix sense el consens absolut del sector.

La USTEC i la Fapac, juntament amb la CGT i diversos sindicats d’estudiants, van fer públic un comunicat per explicar la seva negativa a subscriure el document.

Entre altres motius, asseguren que s’està negociant amb un dret fonamental, que les mesures del Pacte no són eficaces, i que amb aquest acord només guanya l’escola concertada, perquè en lloc de “protegir l’educació pública com a única garant del dret a l’educació en condicions d’igualtat”, el document proposa “mesures de caràcter econòmic per a la consolidació” dels centres concertats, diu el text, en al·lusió a la mesura que preveu destinar més diners a aquelles escoles, públiques o concertades, que escolaritzin més alumnes amb necessitats educatives especials. “Que aquests centres [concertats] rebin finançament públic implica que l’administració col·labora a mantenir la segregació”, asseguren.

A més, les entitats contràries a l’acord avisen que no s’estableixen “mesures eficaces” per repartir aquest l’alumnat més desfavorit, ni tampoc es garanteix la gratuïtat del menjador, els llibres de text o el material escolar. “No té sentit signar un pacte sense tenir capacitat per fer-lo complir”, defensen, i diuen que la majoria de mesures ja estan contemplades a la llei d’educació de Catalunya (LEC). “No cal un pacte per fer complir la llei”, assenyalen.