L’equip del Síndic de Greuges de Catalunya serà dilluns a Vilanova del Camí. En un servei que la institució ve prestant des de fa cinc anys, l’equip tècnic del Defensor de les Persones atendrà, de primera mà, les consultes i queixes de la població vilanovina contra les administracions i les empreses que subministren serveis d’interès general, com ara llum, aigua, gas, telefonia… L’adjunt general del Síndic de Greuges, Jaume Saura, explicava avui a Ràdio Nova que una de les finalitats d’aquestes visites mensuals a diferents localitats és acostar la institució (amb seu al passeig Lluís Companys, 7 de Barcelona) a la ciutadania
Dues de les característiques més importants d’aquest organisme, elegit pel Parlament, són la independència i l’objectivitat. La seva funció és atendre les demandes de les persones que es troben desemparades davant l’actuació o inhibició de les administracions catalanes o les empreses privades que presten un servei públic. Actua, per tant, com un supervisor i col·laborador de l’Administració catalana, amb l’objectiu d’ajudar a millorar-ne el funcionament.
Es tracta d’un servei completament gratuït i obert a la ciutadania. Tothom pot presentar una reclamació o fer una consulta davant el Síndic, ja sigui a títol particular o col·lectiu, com a integrant d’una entitat, plataforma o grup de veïns. Un cop recollida la queixa i investigat el cas, la missió del Síndic és fer recomanacions a les administracions o empreses en el cas d’observar la lesió de drets o llibertats ciutadanes. Jaume Saura animava a la ciutadania a fer ús d’aquest servei si es troben davant una situació de vulneració de drets, perquè tot i que les resolucions del Síndic no són vinculants, la majoria de vegades obtenen resposta i poden servir per restituir un dret o corregir una irregularitat.
La major part de les queixes que rep el Síndic són de l’àmbit social. En l’època més dura de la crisi econòmica van arribar fins al 40% del total. Actualment estan sobre el 30%. A aquest primer gran bloc, el segueixen les peticions sobre consum.
La comarca de l’Anoia, però, té la seva particularitat i segons els darrers informes del Síndic, les actuacions més freqüents reclamades per la ciutadania han estat sobre l’Administració pública i els tributs, seguides pel consum. Així aquestes dues matèries van ser les que més queixes van registrar l’any 2015, amb 32 i 31 respectivament, seguides de les polítiques socials, amb 27 queixes. També en destaquen les polítiques territorials amb 13 queixes.
L’adjunt general del Síndic de Greuges, Jaume Saura feia una valoració molt positiva del servei territorial que ofereix el Síndic de Greuges amb aquestes visites d’atenció a les persones des de la proximitat.
L’equip del Síndic passarà el matí del proper dilluns 23 d’octubre a Vilanova del Camí, a Can Papasseit. És important demanar cita prèvia al 900 124 124 (un telèfon gratuït) o bé per correu a sindic@sindic.cat