- Demanen la retirada de les sancions i la pujada de límit de velocitat a 50km/h.
- Dissabte i diumenge al vespre desenes de vehicles es van mobilitzar amb marxes lentes, tot fent sonar els clàxons.
Les protestes contra el radar de la C-244 han començat a fer-se sentir al carrer. La polèmica que va acompanyar l’anunci de la col·locació del radar el passat mes de desembre, ha escalat uns quants graus d’intensitat amb la imposició de les primeres sancions i la notificació de les primeres multes.

Dissabte, es va organitzar una marxa lenta amb clàxons en el tram on hi ha els radars, una convocatòria que es va tornar a repetir diumenge al vespre, amb la participació de desenes de conductors. Les mobilitzacions es van convocar a través de Facebook, on aquest cap de setmana s’ha creat la plataforma d’Afectats per les multes del radar a 30 a Vilanova del Camí. En només dos dies, ja són uns 1.800 els membres que formen part del grup i estan compartint informació sobre les multes rebudes, fotografies, vídeos i denúncies al voltant del radar.
No es coneix la xifra total de multes tramitades, però segons dades policials, en la primera setmana de funcionament del radar més d’un miler de vehicles van superar els 60 km/h. Segons expliquen els afectats a la pàgina de la plataforma, les multes arriben a partir de la infracció dels 50 km/h. Algunes persones han acumulat cinc, sis o fins i tot més multes i lamenten el fet d’haver-les rebut totes de cop sense tenir coneixement de l’existència del radar. Són multes de més de 300 euros i que també suposen la retirada de punts en el carnet de conduir.
Els afectats demanen la retirada de les sancions i critiquen el que consideren un afany recaptatori per part de l’Ajuntament vilanoví. També assenyalen que falta una senyalització adequada en tot el tram de la carretera. En aquest sentit, han pujat alguns vídeos sobre l’accés des de la Pobla de Claramunt advertint la manca de cartells amb el rètol de la velocitat obligatòria exigida.
També es mostren contraris al fet que l’administració local hagi establert una velocitat màxima de 30 km/hora en aquesta via, quan podria haver-la limitat a 50 km, perquè consideren que no hi ha sinistralitat que ho avali.
La regidora de Règim Interior, Susana Gutiérrez, ja advertia el mes de desembre a Ràdio Nova d’un “problema de seguretat de trànsit important en aquesta via”, com ja van deixar palès els radars pedagògics que s’havien instal·lat amb anterioritat que confirmaven que la velocitat s’excedeix amb escreix. També manifestava que s’havia d’actuar “i no esperar que hi hagi una desgràcia per aplicar les mesures” i defensava que no hi havia cap afany recaptatori, perquè s’havien pres “totes les mesures que teníem al nostre abast per conscienciar sobre el tema”.
Amb les dades a la mà d’una setmana i un cop analitzat el pas de 3.500 vehicles, el radar deixava constància que un 30% dels vehicles que passen per aquesta via dupliquen com a mínim aquesta velocitat. Gairebé un de cada quatre (un 24,28%) anaven entre 60 i 70 km per hora.
Reaccions polítiques
Entre les reaccions que s’han publicat a la pàgina de la plataforma se n’han donat de tota mena: la majoria són de protesta i de solidaritat amb els afectats, amb recomanacions sobre la presentació d’al·legacions conjuntes. També algunes en defensa del radar que han xocat amb les dels promotors del grup i altres de caràcter polític, ressuscitant fins i tot partits desapareguts a l’arc municipal.
L’alcaldessa Noemí Trucharte manifestava aquest matí que respondran a les demandes del veïnat. Reconeix que hi ha molts veïns afectats i que oferirà una resposta contundent aquesta mateixa setmana.
Des de l’oposició, alguns partits s’han apressat a respondre. Des d’ERC afirmen que estan “buscant assessorament de la mà de persones expertes en la matèria per tal d’apropar opcions per recórrer”. També afirmen que volen proposar alternatives i millores per garantir la seguretat viària d’aquest tram.
Afegeixen que plantejaran “la possibilitat d’organitzar una reunió oberta amb persones expertes en la matèria que puguin explicar la casuística d’aquests radars”.
Des de Vilanova 365 han lamentat l’afany recaptatori del govern i es mostren contraris al radar. Assenyalen que aquesta mesura “demostra, una vegada més, la necessitat del govern format pel PSC i Junts de seguir augmentant els ingressos municipals a càrrec dels ciutadans i ciutadanes”, explica la portaveu del partit. Afirmen que entenen la nova limitació, però que no poden “tolerar en cap concepte” la instal·lació dels radars per un motiu de seguretat ciutadana. Malgrat conèixer que en molts moments se superava la velocitat permesa en més del doble, lamenten que l’única solució trobada hagi estat la del càstig al contribuent.
També han volgut deixar constància de la poca informació que han tingut sobre aquest tema. Vanesa González assegura que “molta gent no ha estat conscient del canvi en el límit de la velocitat per falta d’informació oficial i ha acumulat 5, 6 o 7 sancions de més de 300 euros cadascuna”.
Lamenten “la poca originalitat del govern Trucharte-Barón”, que demostra que defensa la política del càstig, i també lamenta el malestar que s’ha generat entre els veïns i veïnes del municipi. “Segurament un semàfor amb control de velocitat hauria servit per reduir la velocitat en els punts conflictius i no hauria sancionat tants veïns que ara estudien com pagar les sancions”, afegeix Vanesa González.
Per últim, des de V365 demanen “la dimissió de totes aquelles autoritats relacionades amb aquest assumpte”. És moment, diuen, “d’assumir responsabilitats davant una mesura lamentable”.