Joves de 3r d’ESO desmunten la violència sexual analitzant agressions quotidianes que sovint amaguen

04 Abr 2019
Taller tabú abril 2019

L’alumnat de 3r d’ESO de l’Institut Pla de les Moreres ha participat en una activitat que els ha permès treballar situacions de violència sexual quotidianes, però sovint amagades. Ho han fet per mitjà d’una activitat anomenada “TABÚ: Tu tries què t’hi jugues!” a l’espai de Can Muscons, que els ha permès identificar-les i valorar-les per poder prevenir-les

L’acció s’ha organitzat conjuntament des de l’Espai Jove i la regidoria de Joventut amb l’Institut Pla de les Moreres. Carles Palet, dinamitzador de l’Espai Jove, va coordinar l’activitat, basada en una eina educativa que han desenvolupat l’Institut Català de les Dones, la Direcció General de Joventut, l’Associació Candela i La Bonne (Centre de Cultura de Dones Francesca Bonnemaison). Es desenvolupava seguint un itinerari virtual per dins de Can Muscons; els joves es trobaven un codi QR i quan l’escanejaven els apareixia un xat per continuar una història a base d’algunes preguntes sobre les quals havien de prendre posició i decisions.

En el soterrani, es treballava el tema de “Com lligar” -com ens relacionem en el moment d’establir relacions afectives. “Es feia per mitjà d’un debat i també analitzant les lletres de les cançons que escolta el jovent, on van assenyalar rols de dominància i de contingut masclista”, explica Palet.

Al pis del mig, es treballava el concepte de sexpreading, la difusió d’imatges de contingut sexual sense el consentiment de qui hi apareix, per violentar a algú, que és completament diferent al sexting, és a dir compartir fotos o contingut eròtic de mutu acord i de forma consensuada.

Al pis de dalt hi havia un itinerari no mixte dinamitzat per Palet. Les noies treballaven com viuen el tema dels “piropos” i és significatiu, subratlla, “com nenes tan joves de 3r d’ESO ja van deixar testimoni de l’assetjament, la persecució pel carrer, tocaments…”

Per la seva banda, els nois treballaven el tema de la cosificació per mitjà d’una dinàmica anomenada Les llistes de puntuació. “Van parlar de si mai havien fet llistes a la classe sobre les més guapes, de si això es fa amb els nois, de quin és el concepte de masculinitat…” Palet destaca que tots els nois tenen clar aquest concepte i que l’intenten perseguir. “També van confesar que sovint se senten vulnerables”.

El treball no mixte va acabar amb una campanya publicitària a càrrec dels nois contra la cosificació, i les noies van fer un mural lliure per denunciar la incomoditat que els provoquen els piropos

A l’activitat ha participat l’alumnat de 3r d’ESO, però segons explica Palet “s’està valorant ampliar-la també a 4t i repetir-la, any rere any, perquè ha funcionat molt bé”.

Grup participant al taller tabú abril 2019