Els alcaldes d’Igualada, Santa Margarida de Montbui i Vilanova del Camí han destacat el salt endavant que suposarà el nou servei de transport de viatgers que des d’aquest dimarts ha entrat en funcionament a la Conca d’Òdena. Noves línies, ampliació de freqüència i canvi en els itineraris que connectaran els viatgers amb els principals punts de la ciutat d’Igualada i dels municipis de Santa Margarida de Montbui i Vilanova del Camí, garantint especialment l’accessibilitat a l’Hospital Comarcal. L’alcalde vilanoví, Joan Vich, va remarcar durant la presentació que aquesta havia estat una vella reivindicació que s’ha pogut fer realitat gràcies a l’esforç unitari de la mancomunitat i a la capitalitat exercida des d’Igualada. El primer gran pas per aconseguir un transport públic a l’alçada de les necessitats de la Conca d’Òdena, segons va assenyalar el director general de transports de Catalunya, Manel Villalante.
La millora, com us hem vingut explicant, es tradueix en la implantació, de 2 línies d’autobús per enllaçar la capital de l’Anoia amb Vilanova i Montbui, així com 2 línies a Igualada, per millorar la mobilitat interna del municipi. Com sempre, però, caldrà un temps perquè les persones usuàries s’habituïn als canvis, perquè hauran d’alterar algunes rutines de mobilitat i acostumar-se a les noves parades i a fer transbordament si han d’anar des de Vilanova a Montbui.
L’acte de presentació va aplegar, com dèiem, els alcaldes de les tres ciutats implicades, Jordi Aymamí, Joan Vich i Teo Romero, i tots tres van coincidir a assenyalar que aquesta reforma en els transports dóna resposta a una reivindicació històrica i dóna més sentit d’unitat a la mancomunitat de la Conca d’Òdena.
Els nous serveis, que són gestionats per l’empresa SA Masats, Transports Generals, formen part del sistema tarifari integrat de l’Autoritat del Transport Metropolità de la Regió Metropolitana de Barcelona (ATM). D’aquesta manera els usuaris disposaran del ventall de títols de l’ATM que els permetran transbordar entre servei d’autobusos urbans i interurbans, i ferrocarril utilitzant un bitllet únic, i gaudir de les tarifes dels títols multiviatge.
L’alcalde de Vilanova, va afegir que aquesta millora ajudarà les connexions entre les ciutats de la Conca i Barcelona, i va aprofitar per fer referència als vincles històrics que uneixen aquest territori a la Regió 1 i al sentiment de pertinença a aquesta regió.
Per la seva banda, el director general de Transports a Catalunya, Manel Villalante, a banda de felicitar-se per la reforma del servei, també va avançar altres temes en matèria de transports, en què està treballant el departament de Política Territorial. Així, va parlar de la connexió directe ferroviària entre Igualada i Barcelona, i va explicar que l’eix transversal ferroviari es va aprovar ara fa 3 setmanes i que en breu començaran a fer-se els estudis pertinents. També va remarcar que és un dels projectes més complicats i costosos, per la qual cosa, progressa amb lentitud.
Pel que fa a la millora de la integració del ferrocarril a la ciutat d’Igualada i a Vilanova del Camí, que haurà d’acabar amb un tren-tramvia que doni servei a la Conca, va dir que ja està en fase d’estudi informatiu en procés de redacció i veurà la llum dins uns mesos, tot i que no va especificar quants. Segons va dir també Villalante, la situació pràcticament en semitrinxera del ferrocarril, entre Vilanova i Igualada, obligarà a fer una actuació gairebé de microcirurgia, i s’haurà d’anar polint, tram rere tram.
El director general de Transports també va avançar que segurament el mes vinent es posarà en marxa un servei de bus que unirà Igualada amb Martorell i la Universitat Autònoma de Barcelona, a Bellaterra. Tot i que no va avançar els detalls, l’objectiu és acostar a l’alumnat a la UAB, tant si fan mitja jornada o jornada completa.