El secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Ricard Font, ha anunciat aquest divendres que la Generalitat iniciarà els tràmits el primer trimestre del 2018 per obrir un expedient de caducitat de la concessió de la línia de bus entre Igualada i Barcelona a la companyia Monbus Hispano Igualadina, segons informa l’Agència Catalana de Notícies
La Generalitat va encarregar el passat mes de març una auditoria externa per avaluar el servei que presta l’empresa davant de les reiterades queixes dels usuaris i dels alcaldes de les poblacions afectades. Font ha detallat que l’auditoria, que ara ha finalitzat, ha detectat entre 6 i 8 expedients greus d’incompliment del servei per part de la concessionària, que se sumen a 16 expedients més que l’empresa ja tenia oberts.
Tal com ha recordat Font, que s’ha reunit amb els alcaldes d’Igualada, Castellolí, el Bruc i Abrera –poblacions que formen part del corredor-, aquesta auditoria era “l’última oportunitat” que s’havia donat a la Hispano Igualadina “per respondre a les expectatives del servei”. Segons Font, l’auditoria ha comprovat, entre d’altres, que un 8% de les parades que haurien de fer els busos no es fan; un 12% de les inspeccions dels vehicles són desfavorables; o que la companyia fa canvis d’horaris “unilaterals” sense informar als usuaris.
De l’auditoria, Font ha detallat que se’n poden derivar “entre 6 i 8 nous expedients greus”, que se sumarien als 16 expedients greus que ja hi ha en marxa i que “estan a punt de ser definitius”.
El secretari d’Infraestructures i Mobilitat ha relatat que per poder procedir a la caducitat d’una concessió és necessari que hi hagi 7 expedients greu en un any, un fet que, segons Font, “es complirà”. Per això, la Generalitat iniciarà el primer trimestre del 2018 el procés de caducitat de la concessió del corredor Igualada-Barcelona a la Hispano Igualadina. La companyia té la concessió del servei fins l’any 2028.
A partir de l’obertura de l’expedient de caducitat, Font ha detallat que s’iniciarà un període d’uns 3 o 4 mesos en què hi haurà una audiència pública perquè l’empresa concessionària pugui presentar al·legacions. Al final, serà la comissió jurídica assessora de la Generalitat qui validi aquest expedient.
Font ha deixat clar que la Generalitat “lamenta molt” aquesta situació perquè s’han posat “tots els esforços durant molt anys perquè els ciutadans tinguessin una percepció diferent del transport públic entre Igualada i Barcelona”.
De la seva banda, l’alcalde d’Igualada, Marc Castells, ha recordat que aquest és un problema “endèmic” a la ciutat i ha celebrat que l’anunci del procés per retirar la concessió a la Hispano Igualadina.
L’empresa gallega Monbus va adquirir la històrica Hispano Igualadina l’any 2008 per més de 60 milions d’euros. Monbus va assumir les línies que explotava la companyia anoienca, que arrossegaven ja en aquell moment queixes pel mal servei.