- La Policia Local ha iniciat una campanya sobre la normativa que regula l’ús dels patinets elèctrics o Vehicles de Mobilitat Personal (VMP) una vegada adaptada a l’ordenança municipal.
- El nou reglament, en vigor des de gener, defineix què és exactament un VMP a la vegada que determina com ha de circular per la via pública, les infraccions més freqüents i les sancions corresponents.
El patinet elèctric es considera un vehicle i està obligat a complir les normes de circulació. A més, amb la nova normativa que va entrar en vigor a principis d’any, té prohibit transitar per les voreres i zones de vianants, i tampoc no pot desplaçar-se per vies interurbanes, travesseres, autopistes, autovies o túnels urbans.

Una vegada adaptada la normativa a l’ordenança municipal, la Policia Local de Vilanova del Camí ha iniciat una campanya sobre aquest reglament que contempla les infraccions i les sancions que impliquen saltar-se les normes de circulació establertes per als Vehicles de Mobilitat Personal (VMP).
Els patinets elèctrics que s’emmarquen dins d’aquesta categoria, són monoplaces (exclusivament per a una persona) propulsats per motor que poden donar al vehicle una velocitat d’entre 6 i 25 km/h.
Les infraccions més freqüents van des de viatjar més d’una persona sobre el vehicle monoplaça, cosa que suposa pagar una multa de 60 €; conduir parlant pel mòbil o amb auriculars connectats, que comporta una multa de 200 €; circular per voreres i zones de vianants (sancionat també amb 200 €), fins a donar positiu en les proves d’alcohol i drogues, que suposa una sanció de 500 i 1.000 €, respectivament. A més, la negativa de sotmetre’s a aquestes proves també implica una denúncia administrativa i una multa de 1.000 €.
Aquestes, com dèiem, són les infraccions més freqüents, però l’ordenança en contempla d’altres, totes amb multa, com per exemple circular de nit sense l’enllumenat o elements reflectants o conduir de forma negligent o temerària, entre altres.
Altres aspectes a tenir en compte és on poden o no estacionar-se aquests vehicles, que mai es pot fer en zones de vianants, parades de taxi o transport públic. S’han de fer servir els aparcaments de motos i bicicletes o les bandes d’estacionament sense impedir l’accés als vehicles. També es poden aparcar de manera paral·lela a les voreres i excepcionalment sobre voreres àmplies que no estiguin marcades com especials de protecció per als vianants (sense limitar el pas a persones amb mobilitat reduïda).
Cal tenir en compte que el dispositiu no es pot ancorar amb cadenes antirobatori a mobiliari urbà, com semàfors, bancs, arbres o tanques.
Una altra dada d’interès per als usuaris d’aquests vehicles és que no hi ha un màxim de polzades estipulat per a les rodes.
I encara un últim aspecte important: si s’instal·la un seient al patinet el converteix en un ciclomotor i per tant tindrà una regulació diferent, si supera els 54 cm d’altura des del terra.