Les aules de les escoles vilanovines tornen a omplir-se de vida amb l’inici del nou curs

12 set. 2018

Una nit intranquil·la i un matí amb mal de panxa provocat per l’emoció del primer dia d’escola. Tot plegat, però, dins la normalitat dels nervis que han quedat esvaïts amb l’alegria del retrobament amb amics i mestres. Aquest curs, a Vilanova del Camí,  uns 1.127 alumnes de segon cicle infantil (parvulari) i primària ocuparan les aules de les tres escoles vilanovines: Joan Maragall, Pompeu Fabra i Marta Mata.


inici de curs Joan Maragall (4)-720

L’Escola Joan Maragall estrena el mètode Pilar Cor per fomentar la motivació de l’alumnat i fer-los protagonistes de l’aprenentatge


Mercè Roldán, la directora de l’Escola Joan Maragall, el centre més gran en nombre d’alumnes al municipi -amb 520 alumnes- destaca que ha estat un molt bon inici de curs: “tots els mestres porten venint a l’escola des del passat 1 de setembre i han pogut preparar la rebuda”.

Entre les novetats més significatives, el centre estrena el mètode Pilar Cor per treballar les competències. Està pensat per fomentar la motivació i desenvolupar l’autonomia de l’alumnat, perquè l’alumne sigui el protagonista de l’aprenentatge.

Aquest any tampoc no ha calgut comprar llibres, perquè l’escola fa servir els llibres socialitzats “i en principi, l’únic llibre que s’havia d’adquirir era el de llengua anglesa, però els mestres van optar per una altre fórmula de treball i fomentar més la comprensió oral”, explica Roldán.

Els recursos digitals també seran molt importants. Amb l’ajuda econòmica de l’AMPA s’han pogut comprar 90 chromebooks, uns ordinadors portàtils que treballen amb el sistema operatiu Google chrome OS i que permetran a l’alumnat de 4t, 5è i 6è fer moltes feines de manera molt interactiva. A més, s’ha adquirit també un Ninus, un sistema de projecció interactiu per a les aules d’educació infantil “que permet que aprenguin tot jugant i saltant amb la projecció de les imatges a terra”.

L’escola continuarà desenvolupant aquest curs diferents projectes, com els ambients a infantil, que estan molt ben valorats, i ja han decidit també el monogràfic del curs que serà el fil conductor per a tot el centre: el cinema.

Pel que fa al nombre i distribució d’alumnes, el Joan Maragall continua mantenint triple línia des de 2n i fins a 6è, tot i que oficialment la doble línia ja hauria d’arribar a 2n. El procés de pèrdua de la 3a línia s’adapta a la natalitat dels darrers anys.

Una de les assignatures pendents continua sent, aquest curs, l’ampliació dels lavabos. La construcció del nou mòdul a la qual es va comprometre Serveis Territorials el mes de febrer no s’ha fet realitat. Els canvis al capdavant de la direcció dels Serveis Territorials i la situació del govern català han deixat fora del llistat de les prioritats del departament l’escola vilanovina, que lamenta el nou ajornament d’una actuació -entre altres- llargament reclamada.

El que sí s’està fent és una actuació al gimnàs, a càrrec de l’Ajuntament, per millorar la ventilació. A més, esperen poder tirar endavant el projecte de jocs al pati infantil, que quedava pendent del procés participatiu.


Inici de curs Pompeu Fabra 2018_2019 (1)-720

Postals de vacances i un trencadís de colors per compartir el primer dia a l’Escola Pompeu Fabra que arrenca amb ganes de fer moltes coses


A l’Escola Pompeu Fabra, l’inici del curs ha estat també molt intens, aquest matí de dimecres. Amb 380 alumnes, aquest serà el primer any que el centre només tingui una aula de P3, però des de la direcció, Raúl Rubio, explica que ja els està bé, ja que inicialment es va concebre com una escola d’una línia; “nosaltres encara tenim barracons”, recorda “caldrà veure que passa amb la natalitat els pròxims anys”. De P4 fins a 6è, es manté la doble línia.

Els infants del Pompeu Fabra han complert amb un encàrrec per aquest primer dia: portar una postal de les vacances per fer un mural a l’aula. Ha estat una manera de trencar el gel i compartir plegats les vivències d’un llarg estiu fora de l’escola.

A més, han compartit la construcció d’un mosaic de ceràmica a la font del pati. “Cada alumne ha enganxat una rajoleta petita que els mestres havíem preparat”, explica el director del centre, Raúl Rubio, “per crear un trencadís de colors”.

En matèria educativa, Rubio destaca que aquest curs tenen previst introduir moltes coses, com ara un projecte nou de matemàtiques a cicle inicial; els escacs i el teatre, per a alumnes de 3r a 6è; el treball per projectes… L’eix transversal de tot el curs estarà enfocat en els valors i el lema és: “Des del respecte tot és possible”.

L’aposta per l’educació emocional es manté i es donarà continuïtat als “Minuts relaxants” i les “Sessions de lectures emocionants”.

Pel que fa a la fesomia externa del centre, al llarg del curs esperen poder ajardinar l’entrada i incorporar jocs al pati.


Els diaris d’estiu personals i les propostes de l’alumnat posaran fil a l’agulla al treball per projectes del Marta Mata


La normalitat no arribarà a les escoles fins, com a mínim, la setmana que ve. Així ho reconeix la directora del Marta Mata, Ivet Domínguez, que segons confessa també ha dormit menys aquesta nit. “Començar el curs afecta l’organització de tota la família i els nervis són compartits”, expressa amb serenitat.

El centre està al complet amb 227 alumnes. Ho noten sobretot a 6è i 2n. “Tenim el 6è a tope a tots els centres” assenyala Domínguez i explica que davant la matrícula viva que es pugui donar al llarg del curs (tot i que teòricament no és habitual que afecti a 6è) haurà de ser inspecció qui valori la solució.

L’acolliment dels nous alumnes és una tasca que des del Marta Mata es prenen molt seriosament, diu Domínguez, perquè “som una família i tothom es coneix”. Per això faran una festa el dia 28 de setembre que servirà per reconèixer els infants i el personal que s’incorporen aquest any, al centre.

Avui, la jornada ha estat marcada pels diaris d’estiu personals, uns deures que l’escola posa als alumnes i que avui han portat i compartit a l’aula; notícies, vivències, persones que han conegut durant les vacances… “Tot està per veure i per decidir encara respecte als nostres projectes de curs, perquè es basen en el que aportaran els alumnes” explica “escoltem el que plantegen i tot plegat serveix per desenvolupar-los en base als seus interessos”.

El que ja tenen decidit són els camps d’aprenentatge per a cada grup: els grans (de 4t a 6è) aniran al novembre al Canigó; els mitjans (de 1r a 3r) a Juneda, cap al març, i els petits, a la platja, el mes de maig.

Entre altres novetats, aquest curs, a la sala d’actes, estrenen encortinat. A més,  tenen previst instal·lar noves porteries i una xarxa de volei, amb el procés participatiu municipal.