- El Pla director urbanístic de l’activitat econòmica (PDUAE) de la Conca d’Òdena rep l’aprovació definitiva de la Comissió de Territori de Catalunya.
- Es redueix un 65% la superfície dels nous sectors respecte del que preveia el Pla director urbanístic de la Conca d’Òdena, aprovat el 2009.
- El Pla també fixa directrius, que els planejaments municipals hauran de complir, per preservar els corredors verds i agrícoles, la xarxa de camins i reconvertir sectors industrials obsolets en residencials.
La Comissió de Territori de Catalunya ha aprovat definitivament el planejament per impulsar quatre nous sectors d’activitat econòmica a la Conca d’Òdena, amb un total de 205 hectàrees. D’aquesta superfície, gairebé cent hectàrees es destinaran específicament a usos industrials, combinant algunes parcel·les de gran format (fins a 44 ha) amb altres de grandària mitjana.
El Pla s’impulsa en coordinació amb els set municipis que conformen la Mancomunitat de la Conca d’Òdena: Castellolí, Igualada, Jorba, Òdena, la Pobla de Claramunt, Santa Margarida de Montbui i Vilanova del Camí.
De fet, avui, el secretari de Territori, Urbanisme i Agenda Urbana, Francesc Sutrias, i el director general d’Ordenació del Territori, Urbanisme i Arquitectura, Agustí Serra, han presentat públicament el Pla director a Igualada, acompanyats dels set alcaldes de la mancomunitat.
Menys consum de sòl i més compacte
A la zona de la Conca d’Òdena existia un Pla director urbanístic aprovat el 2009, que preveia destinar 599 hectàrees a sectors d’activitat econòmica. No obstant això, el Pla aprovat avui el modifica, alineant-se amb els principis que establirà la futura Llei de territori, actualment en redacció. Així, s’aposta per minimitzar el consum de nou sòl i situar els nous creixements en continuïtat amb els existents.
Com a resultat, el PDUAE ordena quatre sectors d’activitat econòmica, que sumen una superfície total de 205 hectàrees, un 65% menys del que preveia aquell planejament. D’aquesta superfície, 99 hectàrees, el 48%, serà per a usos industrials i logístics, seguida de la superfície per a zones verdes (61 ha, un 30% del total), equipaments (14 ha, el 7%) i sistema viari (13 ha, el 7%).
El sector més gran serà, l’Entorn de l’aeròdrom d’Igualada-Òdena (amb 56 ha industrials), seguit del sector del Raval i Can Marquès (19,28 ha industrials), el Parc Tecnològic i Empresarial de Jorba-Igualada (16,41 ha industrials) i el sector de l’Hostal del Porc (amb 8,10 ha industrials) situat a Vilanova del Camí.
A més d’ordenar aquests quatre sectors econòmics, el PDUAE estableix una sèrie de directrius que els ajuntaments hauran d’incorporar obligatòriament quan revisin o modifiquin els seus planejaments municipals.
Procés participatiu previ i informació pública
Abans de l’aprovació inicial del Pla, el Govern va impulsar un procés participatiu obert a tota la població dels municipis afectats, a les seves associacions i representants del teixit econòmic, que es va dur a terme entre juny i setembre de 2020. S’hi van recollir més de 1.140 aportacions de 230 persones i 20 entitats.
Un cop el document es va aprovar inicialment, es va sotmetre al preceptiu període d’informació pública, durant el qual va rebre 72 al·legacions. Totes elles s’han estudiat i han permès introduir algunes millores de caràcter tècnic en el PDUAE que ha quedat aprovat definitivament avui. Ara, el Pla director es publicarà al DOGC per a la seva entrada en vigor.
Els alcaldes i alcaldesses de la Mancomunitat de la Conca d’Òdena es mostren satisfets. Des de la MICOD consideren que es tracta d’una oportunitat històrica pel territori, comptarà amb una superfície de nou sòl industrial similar a la del Polígon de les Comes d’Igualada, que compta amb 110 hectàrees.
L’abril de l’any passat, en l’aprovació inicial del Pla els alcaldes van valorar molt positivament que el document aprovat respecti la voluntat de la ciutadania de Jorba, que va rebutjar en una consulta popular classificar 46 noves hectàrees de sòl industrial, així com les opinions expressades durant el procés participatiu del Pla Director celebrat el 2020, que van fer descartar els àmbits de la Plataforma Ferroviària Nord –Can Morera, a Òdena- i Vilanova Sud –Can Titó-.
Els quatre nous polígons
Parc Tecnològic i Empresarial de Jorba-Igualada (16 ha industrials). Se situa en terrenys de Jorba, Igualada i, en menor mesura, d’Òdena. Acollirà parcel·les de grandària mitjana (dues parcel·les de 7 ha cadascuna i una de 2 ha), amb visibilitat directa des de l’A-2, que poden resultar especialment atractives per a empreses que busquen tenir presència al territori.
Entorn de l’aeròdrom d’Igualada-Òdena (55 ha industrials). Situat al municipi d’Òdena, s’hi preveu una parcel·la de 44 ha de superfície per a activitats econòmiques de gran format i diverses més petites, d’entre 0,1 i 5 ha, que es destinarien a activitats del futur parc aeronàutic. Aquest sector incorpora també els terrenys que es preveien destinar a l’àrea residencial estratègica (ARE) Fàtima Nord d’Igualada, que ara es qualifiquen com a zona verda i equipaments.
L’Hostal del Porc (8 ha industrials). Situat a Vilanova del Camí, acollirà una única parcel·la de 8 ha per a activitats econòmiques. Pel que fa al sòl per a sistemes, es preveu diferenciar una àrea ubicada d’equipament públic a l’accés del sector i un altre àmbit de serveis tècnics amb la possibilitat d’ubicar-hi una planta depuradora si és necessari.
El Raval i Can Marquès (19 ha industrials). Ubicat a Òdena, s’hi preveu una única parcel·la per a activitats econòmiques de gran format, amb 19 ha. El desenvolupament d’aquest sector es condiciona a que prèviament s’hagi completat el dels sectors anteriors i a que es realitzin les millores necessàries a l’autovia A-2 per tal que aquesta via pugui absorbir la nova mobilitat generada pel PDU.