L’oficina del Síndic de Greuges de Catalunya, el defensor de les persones, serà a Vilanova del Camí el dijous 22 de gener. Membres de l’equip del Síndic atendran Can Papasseit, totes les persones que vulguin fer consultes o presentar queixes contra les actuacions de les administracions públiques i les empreses que presten serveis d’interès general (llum, aigua, gas, etc.). Per demanar visita, prèviament cal concertar l’entrevista trucant al telèfon 900 124 124 o enviant un missatge a l’adreça electrònica sindic@sindic.cat
Treballar amb independència i objectivitat són dues de les característiques més importants d’aquest organisme, elegit pel Parlament. Els seus principals objectius són: atendre les queixes i consultes de qualsevol persona o col·lectiu per tal de garantir el dret a una bona administració.
Es tracta d’un servei completament gratuït. Un cop recollida la queixa i investigat el cas, la missió del síndic és fer recomanacions a les administracions i empreses de serveis d’interès general en el cas d’observar la lesió de drets o llibertats ciutadanes.
L’última visita del Síndic a Vilanova del Camí va ser el novembre de 2012 . En aquella ocasió la comunitat educativa va aprofitar la visita del Síndic de Greuges per presentar-li una demanda conjunta. En representació del conjunt de la comunitat educativa, una membre de l’AMPA de l’Escola Joan Maragall va presentar una petició per tal que el Síndic es convertís en altaveu defensor de la situació que pateixen els centres d’ensenyament davant les retallades.
Els síndics presenten el sisè recull d’informes de la seva activitat
Precisament, els síndics de greuges locals de Catalunya, aplegats al Fòrum SD, han presentat aquest dilluns en un acte al Parlament el sisè recull d’informes de la seva activitat, el corresponent al 2013, any en què van dur a terme més de 17.000 actuacions, entre consultes, atencions de queixes de la ciutadania i actuacions d’ofici. La presidenta, Núria de Gispert, que ha inaugurat l’acte, ha encoratjat els síndics en la seva tasca de servei públic des de la proximitat i ha destacat l’obertura de les administracions que comportarà la nova llei de transparència.
La presidenta ha posat en valor la tasca de servei públic dels síndics locals, que, ha explicat, serveix “perquè la gent se senti atesa” i és important sempre, però més en els moments de “dificultat”, en què “moltes persones” viuen una “situació greu”. Així mateix, ha encoratjat els síndics a “seguir de prop” l’aplicació de la nova llei de transparència, que el Parlament va aprovar el darrer ple i que, ha dit, “encara obrirà més les administracions als ciutadans”.
Més de 17.000 actuacions el 2013
Ramon Llorente, vicepresident del fòrum i defensor de la ciutadania de Girona, ha exposat les dades del recull. La majoria de les 17.254 actuacions dutes a terme per la quarantena de sindicatures locals van ser atencions de consultes ciutadanes (més de 13.600). Els síndics van tramitar també més de 2.700 queixes, van fer 739 recomanacions als ajuntaments respectius i van iniciar 139 actuacions d’ofici. El 52 per cent de les queixes es van tancar amb una resolució favorable als interessos dels ciutadans, i el 60 per cent de les recomanacions emeses van ser acceptades totalment pels consistoris, i el 22 per cent, parcialment.