Avui a l’espai de Valors actius coneixerem a història de Cristalleria Maria, l’establiment més antic de Vilanova del Camí. Ens l’explicarà Ricard Torras, representant de la tercera generació d’emprenedors que va iniciar la seva iaia Maria, ara fa 53 anys. “A la meva iaia li va sortir la vena emprenedora quan ja havia fet els 50 anys” explica el Ricard
Després de la Guerra Civil la iaia Maria va treballar a La Cooperativa venent comestibles, després va dedicar-se al gènere de punt a Igualada, però el tema de la botiga sempre li havia agradat, assegura en Ricard Torras. “Per això li va demanar al meu avi, que era paleta, que a l’espai on tenien l’hort, li fes un solar per muntar-hi una botiga. Volia vendre plats, coberts, cassoles… perquè en aquell moment a Vilanova del Camí hi començava a arribar molta gent d’altres províncies tan sols amb un mocador de farcells i quatre peces de roba i necessitaven de tot”
“La iaia va saber captar les necessitats del moment i a banda de plats i les olles, també va començar a vendre matalassos i mobles, “taules i cadires que arribaven cada dimarts en un camió, que descarregava al carrer, i els veïns venien a buscar-ho en aquell moment”
El concepte de botiga així com les necessitats han anant canviant amb el temps. El pare del Ricard, Josep Torres, va començar a treballar a la botiga quan va acabar el servei militar. La seva incorporació al negoci familiar va suposar canvis importants pel que fa als metres que es van incorporar a la venda, i també per una nova visió de negoci. Josep Torres va obrir la botiga al carrer creant un aparador on exposava els productes. “L’evolució en un comerç és constant, i el pare va saber adaptar-se a les demandes del seu temps incorporant, com havia fet la iaia, productes nous i deixant de vendre aquells que ja no tenien sortida”
En aquest sector, escoltar els clients és molt important i estar atent a les seves demandes suposa un percentatge molt alt de les vendes. S’ha d’estar atent a les tendències, a les modes, però no es pot vendre per vendre”, assegura Ricard Torras.
“S’ha de vendre, però s’ha de fer bé, escoltant el client, assessorant-lo i aconsellant-lo perquè compri allò que realment necessita. Un client satisfet et fa confiança i repeteix la compra”
Ricard Torras representa la tercera generació d’una saga d’emprenedors. Diu que li han tocat viure temps difícils perquè “es viu a una velocitat impressionant” que l’obliga a estar pensant constantment en fer canvis, incorporar productes…
El futur és complicat”, diu Torras, “una part la decideixes tu amb la teva actitud, amb el grau d’innovació que introdueixes, les hores que hi dediques o la il·lusió que hi poses. Però l’altra part depèn de moltes coses: de l’economia, dels hàbits, del costums que deixes o el que introdueixes… Tot i així, crec que Cristalleria Maria encara té molt recorregut”, afirma.
Preguntem a Ricard Torras sobre el tret diferencial de Cristalleria Maria i assegura que com qualsevol petit comerç, és el tracte personal. “Atendre bé, satisfer les necessitats dels nostres clients i donar-los confiança”.