Campanya de la MICOD contra l’ús sexista i discriminatori de les joguines

05 des. 2017

Campanya joguines no sexistes MICOD 2017


Trencar amb l’opinió que hi ha joguines de nens i de nenes. Aquest és un dels objectius de la campanya que per tercer any consecutiu difondrà la Mancomunitat Intermunicipal de la Conca d’Òdena contra l’ús sexista de les joguines. Anima a prendre consciència que el joc en la infància desenvolupa unes habilitats socials i transmet un model i rols concrets. Classificar les joguines segons aquesta distribució de “jocs de nens o jocs de nenes” és sexista i genera discriminació


Sovint sentim comentaris com “aquesta joguina no, que és de nena” que demostren que seguim socialitzant els infants segons el seu sexe. Si has nascut amb genitals masculins, se’t socialitzarà en el gènere masculí, és a dir, segons tot un seguit de característiques, valors, normes considerades masculines o de nen. Si has nascut, en canvi, amb genitals femenins, se t’assignarà una normativa diferent, aquella considerada socialment femenina.

Per exemple,  es considera de nen els jocs més moguts, de lluita, de guerra, de cotxes, de mecànica, d’enginyeria, etc. Jocs que generaran interès per allò tècnic, d’enginy, i que a més despertaran un comportament mogut, dinàmic i a vegades també bèl·lic. Per contra, considerem el joc de les nenes més tranquil, moltes vegades relacionat amb la cura i el cuidar, amb servir (el te a les nines), en maquillar-se, fer-se joies i estar guapes.

Evidentment, com assenyala la campanya de la MICOD no té la mateixa consideració, visibilitat o rellevància allò que s’engloba en un o altre grup. “D’alguna manera es desperta un interès en ells per allò tècnic, per desenvolupar habilitats que facilitaran el seu camp laboral en àmbits ben remunerats i destacats. Per a elles el que facilitem és desenvolupar un rol cuidador, assistencial i servicial”.

La campanya també convida a fomentar les joguines que són creatives i cooperatives, i insta a evitar aquelles més violentes. Per això recomanen que s’analitzin bé els catàlegs de joguines i els anuncis televisius des de casa, per tal d’evitar aquesta divisió sexista que perpetua els rols tradicionals de la societat i en conseqüència, el masclisme.

igualtat genere MICOD-