
Diumenge 20 de març, la Colla Excursionista de Vilanova va fer una matinal per terres de la Segarra i l’Urgell. Aquesta era la crònica que ens feia arribar Josep Balada:
“Vam començar l’excursió a la plaça de la Universitat de Cervera davant de l’edifici que va fer construir el rei Felip V per traslladar-hi els estudis universitaris de tot Catalunya. Hem continuat pel carrer Major on si troben diversos edificis de gran valor històric. Destaca l’Auditori Municipal (on tingueren lloc dos fets cabdals per la història de Catalunya: l’any 1359 s’hi celebraren les Corts Catalanes, que significaren el naixement de la Generalitat de Catalunya i l’any 1469 hi tingué lloc el parlament, en el qual Ferran II acceptà les condicions del seu matrimoni amb Isabel de Castella). Tot seguit ens endinsem en el carreró de les Bruixes que conserva encara avui, l’estructura medieval. Arribem a la plaça Major on veiem l’edifici barroc de la Paeria. Finalment sortim de Cervera per una porta de les antigues muralles construïdes durant el regnat de Pere el Cerimoniós.
Quasi a redós de les muralles trobem l’esglesiola romànica de Sant Pere Gros (segle XI). Una de les poques esglésies que es troben a Catalunya de planta circular. A poca distancia hi ha les restes de l’església gòtica de Santa Magdalena, on hi havia a l’època medieval un hospital per a leprosos. Tot seguit pugem fins a la Curullada, lloc on gaudim d’unes magnífiques vistes i on esmorzem. Més endavant fem una breu visita al molí de Torre Saportella d’estil gòtic (s. XIII-XIV). Veiem a la nostra dreta el poble de Fonolleres i passem per la Mora i el Talladell.
Arribem a Tàrrega on, entre altres, podem contemplar a la plaça Major l’església de Santa Maria de l’Alba de línies classicistes, finalitzada el 1742. Destaca el campanar de planta quadrada i torre vuitavada és de gran alçada i acull un important conjunt de campanes. Finalment pugem al parc de Sant Eloi on hi ha l’ermita dedicada aquest sant, patró dels orfebres.
Ja no queda més que agrair al Jaume, a la Maria Carme, a la Marce i al Josep aquesta interessant sortida.”
La propera cita de la Colla Excursionista serà el dia 3 d’abril a Serra de Pastereta – Montserrat. Sortiran amb cotxes a les set del matí i tornaran a les dues del migdia. Cal recordar que les inscripcions es poden fer tots els dilluns i dijous de la setmana de l’excursió, de les set de la tarda a dos quarts de nou del vespre, a la seu social. Els socis poden fer la reserva telefònicament (93 803 43 88) o per correu electrònic: cevcami@hotmail.com
Nota. Foto: Joan Piernas. Crònica de Josep Balada