La Unión Cultural Extremeña Anoia ha encetat aquest mes d’abril, una època novament intensa d’activitat per a l’entitat. Per començar, és el mes de la romeria comarcal de la Virgen de los Hitos, patrona d’Alcàntara. Després del tradicional sopar d’obertura dels actes de celebració, que es va fer el passat dissabte, aquest cap de setmana tenen previst el gruix d’activitats del programa d’homenatge a la verge.
La relacions públiques de l’entitat, Enriqueta Borrega, ha destacat el bon ambient que ha precedit la romeria, amb el sopar que es va fer el dissabte 9 d’abril, a la seu de l’entitat, obert no només a amics i socis, sinó també a altres persones que van voler gaudir de la trobada social. Un dels plats forts de la vetllada va ser l’actuació del grup de play back de l’entitat, que va fer passar una molt bona estona a tothom.
La celebració entorn a la Virgen de los Hitos és una de les cites anuals més importants per a l’entitat. Els vilanovins originaris de la comarca extremenya d’Alcàntara recorden com és d’especial la tradició cultural entorn a aquesta imatge, en particular per a les dones ja que, al menys antigament, els preparatius de la festa atorgaven un rol concret al col·lectiu femení i afavorien espais íntims per a les dones que pujaven fins a l’ermita, a dalt d’un turó, per a vestir a la verge. Segons recorda Borrega, les dones marxaven soles i feien la vetlla ocupades amb els preparatius.
La imatge de la Virgen de los Hitos de la Unión Cultural Extremenya és un regal a l’entitat que va arribar des d’Alcàntara. Es tracta d’una rèplica d’aquella imatge, però més modesta. Tot i que la celebració no es viu aquí amb la mateixa devoció i dimensió que encara ho fa el poble extremeny, Enriqueta Borrega afirma que hi ha molta gent que espera i gaudeix de la festa, siguin o no originaris d’Alcàntara.
Els actes de celebració d’aquest cap de setmana començaran amb la missa en honor a la verge que es farà dissabte, a partir de dos quarts de vuit del vespre a l’església de Sant Hilari
L’endemà diumenge, a partir de dos quarts de deu la imatge es traslladarà en romeria fins al Parc Fluvial vilanoví. Al llarg del recorregut està previst fer tres parades per a l’actuació del grup de cors i danses i un cop arribats al riu s’iniciarà tota una jornada d’activitats; un campionat de petanca, un esmorzar a base de dolços típics… i aquest any, com a novetat destacada l’entitat ha afegit la tradicional carrera o “corrida” de cintes, amb l’atractiu dels cavalls i els genets. Està prevista cap a les onze.
Cap a migdia es farà la missa, oficiada pel mossèn Xavier Machacón i cantada pel cor de l’entitat, així com l’ofrena floral a càrrec dels infants. I cap a dos quarts d’una el dinar, que com ens recordaven des de l’entitat, en aquesta ocasió cadascú ha de portar de casa seva, perquè és una trobada típicament campestre en què cada família o colla porta el seu àpat.
Durant la sobretaula, i també com a novetat important del programa, comptaran amb la presència d’un grup de dones marroquines que ja han participat en altres activitats de l’entitat i que faran te i pastes.
Els actes de la romeria continuaran a dos quarts de cinc de la tarda amb l’actuació musical del grup local “Los Signos” i la rondalla “Trobadors de l’Anoia”. Finalment a dos quarts de vuit del vespre es procedirà al retorn de la imatge a l’església.